BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, December 18, 2009

Tugasan 1 (kelas) : Pengumpulan & Analisis Data - Buku

Berdasarkan Buku 1 ;


Supporting Learning Professionally - Doing Action Research For School Support Staf

Penulis : Claire Taylor, Min Wilkie & Jaudith Basir


PENGUMPULAN & ANALISIS DATA



Pendekatan Dalam Pengkajian (Claire Taylor)


Methodologi Kajian

Kata kunci adalah ‘fitness for purpose’ iaitu adakah metodologi yang anda gunakan sesuai dengan kajian yang hendak dilakukan. Ia mungkin berbentuk praktikal & ethical berkaitan dengan metodologi yang digunakan. Ia juga termasuk juga masa, kos dan masalah untuk diperolehi. Pengumpulan data haruslah mengandungi 2 aspek ptg iaitu kebolehpercayaan dan kesahan.


Kajian terhadap indicator yang digunakan dalam pengumpulan data.

‘Saya melihat pengumpulan data bermaksud maklumat (dokumen) yang berguna untuk dipamerkan dalam sesuatu analisis ….. kemahiran ini adalah kerap kami gunakan untuk mendapat implikasi (dapatan kajian) yang baik. Kemahiran ini adalah langkah yang sangat berguna untuk memastikan pengumpulan data adalah sah untuk dijelaskan. Kemahiran tersebut akan memudahkan deduksi dibuat. Saya juga telah membuat perubahan dari percakapan secara tidak formal dan tanggapan kepada rakaman dan memastikan dapatan data adalah berguna dan pantas dalam kajian’. (Alison, 2004)

Terdapat pelbagai cara mengumpulkan data seperti :

1. Soal selidik

2. Temubual

3. Pengamatan

4. Fokus kumpulan

5. Rakaman video

6. Rakaman audio

7. Teknik pengambilan nota

8. Rakaman pelajar

9. Kerja dari buku kanak2

10. Dokumen sekolah


Pengumulan data (Alison)

  1. Pengamatan
  2. Temubual
  3. Soal selidik



1) Pengamatan


  • Ia tidak semudah soalan melhat sesuatu tanpa melihat kepada fakta. Pengamatan melibatkan kombinasi yang kompleks iaitu melibatkan ‘Sensation’ (sight tinjauan, sound bunyi, touch sentuhan, smell bau & even teste apa sahaja rasa yang berkaitan) & tanggapan (Gray, 2004: 238)


  • Ia lebih dari melihat. Ia merangkumi kaedah sistametik dalam tindakan, rakaman kepada tindakan ini dan apa yang penting adalah analisis dan penjelasan dengan apa yang telah dilihat (Gray, 2004) Tanpa sumber ini, bias pada data boleh wujud bila pengkaji hanya ingin melihat apa yang hendak dikaji melalui pengamatan sahaja. Hal ini kerana pengamatan tanpa bukti adalah bersifat subjektif dan boleh dipengaruhi oleh emosi pengkaji semasa kajian dilakukan.

i. Buku harian, jurnal dan nota kaki


Buku harian kajian (termasuk jurnal & nota kaki) juga boleh menjadi rakaman yang berguna ketika proses pengamatan dilakukan.

Ia berguna kepada beberapa tahap seperti

- Pengamatan secara mentah (semulajadi), persekitaran, tarikh, masa dsb.

- Refleksi & ingatan semula yang mana sebarang maklumat/idea yang datang tidak kira masa boleh direkod secara terus.

- Tema & pemahaman - rakaman cepat dalam analisis & penjelasan

- Data ujian


ii. sumber dokumen

kebnyakan projek pendidikan turut memasukan analisis daripada bukti dokumen (Bell,1999:106). Cth, rekod pelajar, buku kerja pelajar dan dokumen sekolah seperti minit mesyuarat, polisi sekolah, prospek dan rekod kedatangan.


2) Soal Selidik


  • Menurut Bell (1999:118), ‘adalah sukar untuk menghasilkan soal selidik yang betul2 berguna dalam kajian yang ingin dilakukan. Adakah soalan yang dibina benar2 dapat membantu kajian yang ingin dijalankan. Oleh itu, pengkaji harus betul2 berfikir kandungan soalan yang perlu ada dalam soalselidik.’
  • Terdapat beberapa point yang umum dalam menghasilkan soal selidik seperti;

· Adakah soalan jelas

· Adakah soalan singkat

· Elakkan dari penggunaan istilah yang sukar dan singkatan perkataan

· Elakkan pemilihan soalan yang kerah jawapan yang memimpin

· Bahasa yang digunakan bersesuaian

· Adakah bahasa yang digunakan adalah selaras dan sesuai untuk semua bangsa, kaum, agama dll.

· Berapa banyak soalan yang mengingat fakta (recall)


3) Temubual

  • Adalah lebih fleksibel berbanding soal selidik. Ketika temubual, pengkaji dapat menjana idea dan soalan yang berkaitan dengan jawapan yang diberi. Perkembangkan lebih banyak soalan dan jawapan. Temubual adalah secara berstruktur dan tidak berstruktur.

  • Soalan boleh berbentuk apa yang ingin ditanya ataupun soalan berbentuk senarai kata kunci terhadap maklumat yang ingin dikembangkan.

· Ketika melakukan temubual, terdapat beberapa kaedah asas yang boleh diikuti;

· Secara umumnya, pastikan tempat temubual dijalankan adalah senyap dan selesa.

· Uji peralatan rakaman sebelum temubual dijalankan.

· Jelaskan tujuan temubual dan orang yang ditemubual selesa.

· Tahu apa yang ingin ditanya (berstruktuktur)

· Untuk mengelakkan bias, elakkan soalan berbentuk terpimpin.

0 comments: