BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, December 18, 2009

Tugasan 2 (kelas) - Pengumpulan & Analisis Data : Jurnal

JURNAL 1

Online Collaboration : Suppporting Novice Teachers as Researchers
Barbara H. Davis & Virginia K. Resta
(KERJASAMA SECARA MAYA : MEMBANTU GURU NOVIS SEBAGAI PENGKAJI)

  • Penggunaan email sepanjang 12 minggu kajian. Penulis akan menghantar soalan kepada guru-guru terbabit. Respon akan diberi sekurang-kurangnya 1 kali semnggu. Penulis menghantar soalan kepada guru-guru terbabit melalui email berdasarkan bidang kajian/pengajaran mereka. Soalan-soalan tersebut adalah :
1) apa sedang berlaku/ yang dilakukan dalam P&P di kelas anda
2) Apakah masalah dan cabaran yang dihadapi,
3) Persoalan-persoalan yang timbul
4) Bagaimana penulis boleh membantu dalam kajian anda.


Pengumpulan & Penganalisisan Data
  • Kaedah perhubungan secara maya dilakukan sepanjang tempoh guru novis melakukan kajian. Manakala kaedah temubual & kajian pos dilakukan selepas tamat tempoh kajian (melibatkan hanya 9 orang sahaja guru selepas tamat kajian). Penulis berperanan membaca segala email yang diberi, mengkategorikan setiap email/respon yang diberi. Untuk meningkatkan kebolehpercayaan, penulis mengkategorikan setiap analisis dengan bilangan sampel yang terbesar.

JURNAL 2

Exploring Portfolios in The Elementary Classroom With Students With Disabilities/Exceptionalities: Timely or Time-Consuming
S. Anthony Thompson & Lynsey Baumgartner


(PENGGUNAAN KAEDAH PORTFOLIO DI DALAM KELAS RENDAH & SEDAHANA BAGI PELAJAR-PELAJAR BERKEPERLUAN KHAS TEPAT WAKTUNYA ATAU MEMAKAN MASA
)

  • Kajian ini berbentuk kualitatif. Kaedah pemerhatian dan temubual telah digunakan untuk mendapat kandungan/isi yang bersesuaian dengan kajian portfolio.
  • Kelas tahap pencapaian sederhana dan rendah telah dipilih. Pelajar berada pada gred yang tersendiri iaitu gred 4 (seorang), gred 2 (seorang) dan bakinya adalah gred 3. Gred tersebut adalah berdasarkan jenis kekurangan (kecacatan) yang dihadapi pelajar.
  • Terdapat beberapa persoalan yang wujud dalam kajian ini ;
1) Pada perspektif guru, sejauhmana keberkesananpenggunaan portfolio dalam kelas terutamanya berapa banyak usaha dan penglibatan masa yang diperlukan.
2) Adakah pelajar-pelajar khas ini akan menceritakan pengalaman mereka dari sudut positif dalam portfolio mereka.
3) Sejauhmanakah kemungkinan pelajar-pelajar ini membuat refleksi terhadap aktiviti pembelajaran mereka tanpa penggunaan portfolio.


Pengumpulan & Penganalisisan Data
  • Kaedah pemerhatian dan temubual secara bersemuka adalah kaedah utama untuk membentuk dapatan kajian.
  • Prosedur/ Proses-proses kajian tindakan penggunaan portfolio kepada pelajar bekeperluan khas melibatkan :
1) Kurikulum portfolio.
Melalui penggunaan kepelbagaian tema aktiviti seperti seni bahasa, aktiviti matematik & sains
2) Sumber data & Kandungan.
Kawasan kajian terletak di komuniti serdahana(sosioekonomi)
Lawatan pertama semasa kajian mendapati kelas tersebut berada dalam keadaan bising dan sibuk. Ketika lawatan kedua (data dikutip), penulis memberi komitmen pada pelajar .
3) Temubual bersama pelajar berkeperluan khas.
Soalan berkaitan pembelajaran yang diperolehi dari aktiviti dijalankan & pengetahuan yang diperolehi dari portfolio yang dibina.
4) Mengumpul dan menganalis dapatan kajian seterusnya diterjemahkan dalam bentuk data.
Data analisis bermula dari teori penggunaan portfolio kepada data dan kembali diterjemahkan kepada teori baru.

JURNAL 3

Teachers 'In-FlightThinking in Inclusive Classrooms

David Paterson

(KAEDAH PEMIKIRAN GURU SECARA ‘IN-FLIGHT THINKING’ DI KELAS PENCAPAIAN RENDAH & SEDERHANA)

  • Kajian ini berbentuk kualitatif. Kaedah pemerhatian, rakaman video dan temubual telah digunakan untuk mendapat pemahaman dalam kaedah yanag bersesuaian untuk diketegorikan sebagai in-flight thunking dikalangan guru.
  • Kelas tahap pencapaian sederhana dan rendah telah dipilih. Guru akan terlibat dengan kajian tindakan berdasarkan pengamatan dan kajiannya di kelas terbabit.
  • Terdapat 3 andaian terhadap pemikiran guru yang berkaitan pembinaan in-flight thinking.
1.Pengajaran adalah proses kognitif yang kompleks yang berhubung dengan bentuk & persekitaran yang dinamik.

2. Terdapat jalinan hubungan antara tindakan dan pendapat guru. Contohnya tindakan adalah dikawal oleh pendapat yang akhirnya beri kesan kepada tindakan guru.

3. Pandangan & tindakan guru akan berkait dengan pembelajaran murid.


Pengumpulan & Penganalisisan Data

Pengumpulan & pengutipan data berasaskan 3 kaedah ;

1. Nota kajian – pengkaji membuat catatan berdasarkan apa yang berlaku serta cadangan yang bersesuaian. Selain itu, catatan yang berbentuk subjektif melibatkan perasaan, rasa & idea.

2. Temubual separa berstruktur – guru member pandangan berdasarkan pengalaman di kelas-kelas terbabit.

3. Temubual berdasarkan rangsangan ingatan – rakaman video di buat semasa guru mengajar. Kemudian, guru terbabit akan memberi komen berdasarkan rakaman tersebut berkaitan cara & kaedah pengajaran mereka.

0 comments: