BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, December 18, 2009

Tugasan 3 : Aktiviti (Kolokium)

Tugasan 3

  1. Bentang (berapa individu akan dipanggil)
  2. Fokuskan kepada bagaimana data dari pelbagai sumber dianalisis
  3. Apakah kekuatan dan kelemahan?
  4. Cadangkan penambahbaikan
  5. laporkan dalam blog masing-masing

LAPORAN 2

TAJUK : MENINGKATKAN PENGLIBATAN & MINAT PELAJAR TINGKATAN 1 TERHADAP SUBJEK SAINS MELALUI PENDEKATAN AKTIVITI DALAM KUMPULAN.

PEMBENTANG : SITI FATIMAH ARIFFIN & ZAINUN YASIN.

TARIKH/MASA : 27 OKTOBER 2009, 8.30 PAGI.

TEMPAT : BILIK PERDANA C.


Pengumpulan & Penganalisisan Data

Kaedah pemerhatian digunakan semasa kajian dijalankan manakala kaedah temubual & refleksi pelajar digunakan selepas kajian dijalankan (melibatkan hanya 10 orang pelajar sahaja bagi kaedah temubual)

Ulasan & Cadangan
Hasil dari pemerhatian saya, didapati bahawa kaedah P&P berpusatkan pelajar adalah kaedah yang lebih sesuai dan berkesan untuk meningkatkan penglibatan dan pengetahuan pelajar terhadap mata pelajaran yang diajar. Subjek sains adalah mata pelajaran yang sukar dan berbentuk konseptual. Maka pendekatan P&P secara berkumpulan mampu untuk meningkatkan pengetahuan pelajar. Mereka dapat berbincang dan menyatakan idea masing-masing. Kaedah dendaan dalam permainan kotak beracun akan meningkatkan kerjasama pelajar untuk menjawab soalan dengan betul. Manakala pendekatan rancangan ‘Jangan Lupa Lirik’ adalah merupakan salah satu kaedah kretif yang dijalankan pengkaji kerana aktiviti P&P berbentuk hiburan pasti mewujudkan suasana P&P yang ceria dan menarik. Namun begitu, beberapa cadangan penambahbaikan perlu difikirkan seperti membuat ujian penilaian selepas setiap kitaran, sesi temubual hendaklah dibuat lebih daripada 10 orang pelajar dan memanjangkan masa aktiviti.


LAPORAN 2

TAJUK : MENINGKATKAN MINAT PELAJAR TINGKATAN 4 BAGI MATAPELAJARAN PENDIDIKAN ISLAM
(TAJUK : ZIKRULLAH PENGUBAT HATI) DENGAN MENGGUNAKAN BAHAN MAUJUD

PEMBENTANG : MOHD HAFIZ BIN HASSAN & MOHD HAIROL HAFIFI BIN HUSSIN

TARIKH/MASA : 27 OKTOBER 2009, 11.00 PAGI.

TEMPAT : BILIK PERDANA C.

Pengumpulan & Penganalisisan Data


Pemerhatian dan penggunaan rakaman video dijalankan sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran berjalan sebagai instrumen kajian.

Kaedah/kemahiran yang digunakan melibatkan permulaan, variasi dan penerangan seterusnya penggunaan papan putih, penjelasan melalui contoh dan akhir sekali teknik penyoalan dan pengesanan.

Ulasan & Cadangan

Penggunaan bahan sedia ada atau bahan maujud merupakan salah satu kaedah/teknik sedia ada yang mungkin kurang disedari oleh guru tentang keberkesananya. Kajian tindakan yang dijalankan ini telah memberi pengetahuan kepada saya bahawa bahan maujud merupakan salah satu BBM yang paling berkesan. Malah saya juga tertarik dengan ulasan pembentang yang mana "BBM yang paling menarik dan terbaik adalah diri guru itu sendiri." Oleh hal demikian, sebagai seorang guru kita perlulah memantapkan diri dengan ilmu dan kemahiran yang pelbagai. Ini adalah penting kerana guru adalah pendidik yang mana matlamat utamanya adalah membentuk tingkah laku pelajar menjadi insan yang berguna, berkualiti dan seterusnya dapat berbakti kepada diri sendiri, keluarga, masyarakat, agama dan negara.

Di dalam kelas pula, guru perlulah memastikan pelajar-pelajarnya memahami konsep serta pembelajaran dalam kelas tersebut. Penerangan yang diberikan ketika P&P juga perlu ringkas, jelas, tepat dan disertai contoh-contoh agar tidak mengelirukan para pelajar. Penggunaan Bahan Maujud merupakan salah satu kaedah yang baik untuk menarik minat pelajar kerana bahan maujud ini memang wujud dan jelas serta mempunyai sifat-sifat yang boleh dikenalpasti oleh deria-deria kita iaitu mata, telinga, lidah, hidung dan kulit. Penglibatan pelajar secara langsung dengan penggunaan Bahan Maujud ini juga menjadikan pelajar aktif dalam proses P&P .

Kesimpulan & Ulasan Kesesuaian Kedua-dua Kajian Tindakan Tersebut.

Setelah membaca, meneliti dan memahami kedua kajian ini, saya berpendapat bahawa kedua-dua kajian ini adalah sesuai dengan maksud kajian tindakan. Berdasarkan tajuk kajian, kedua pembentang mengutarakan matlamat untuk meningkatkan minat pelajar. Dalam hal ini, saya berpendapat, perkataan meningkatkan perlu diubah atau digugurkan. Ini kerana kajian tindakan yang dijalankan disekolah pastinya berbentuk satu kajian yang bertujuan untuk penambahbaikan sesuatu kelemahan yang wujud dalam aktiviti P&P di dalam kelas. Sebagai contoh tajuk yang boleh digunakan & dicadangkan adalah 'Pendekatan aktiviti dalam kumpulan berkaitan minat & tahap penglibatan pelajar tingkatan 1 bagi subjek sains'. Dari segi permasalahan kajian, ternyata kedua-dua kajian ini berhadapan dengan situasi untuk menarik minat pelajar serta mewujudkan suasana P&P yang menarik di dalam kelas. Methodologi yang digunakan juga adalah jelas bagi kedua kajian ini yang mana menggunakan pendekatan permainan, penggunaan multimedia & bahan maujud dalam usaha meningkatkan minat & penglibatan pelajar di dalam kelas. Sampel & setting kajian juga adalah jelas dinyatakan oleh pengkaji. Hasil dapatan kajian juga adalah bertepatan dengan matlamat/objektif kajian. Kedua kumpulan pembentang/pengkaji menyatakan dengan jelas hasil kajian mereka. Pengumulan & penganalisan data juga menggunakan kaedah kualititatif yang mana adalah kaedah yang bertepatan dengan kajian tindakan. Tahniah kepada kedua kumpulan pengkaji atas kajian ini....


0 comments: