- Matlamat kajian tindakan kami secara umumnya dapat kami perjelaskan sebagai ;
‘Pembelajaran, Pengamatan & Aplikasi dalam Kehidupan’
· Konsep/matlamat akhir yang kami terjemahkan seperti ayat diatas adalah kerana penyertaan ini melambangkan penerokaan & penilaian keatas perkembangan pemikiran dan kognitif pelajar. Hal ini kerana, di dalam kelas guru berfungsi sebagai pemberi ilmu secara teori pada pelajar. Pelajar sendirilah yang perlu membuat pemerhatian, pengamatan, penilaian dan seterusnya mengaplikasi apa yang diperhatikanya dalam kehidupan seharian. Kami ingin menerapkan pada pelajar bahawa, dalam dunia perdagangan dan jual beli ini, kita semua akan terlibat sebagai penentunya. Walaupun kita bukan peniaga, tetapi kita juga adalah pengguna yang membuat permintaan kepada pengeluar. Pengguna mempunyai hak dalam mengawal keseimbangan ekonomi dan aktiviti perdagangan yang wujud dalam kehidupan kita seharian. Oleh hal demikian, pengetahuan & minat pada dunia perdagangan adalah perlu diterapkan dalam jiwa setiap pelajar.
- Bentuk Soalan Kajian.
i) Bagaimana (proses)
Prosedur/ Proses-proses Mini Kajian Tindakan kami melibatkan ;
a. Kajian berdasarkan topik
b. Persoalan-persoalan dalam kajian tindakan dan soalan berkaitan
c. Rumusan aktiviti dalam kelas
d. Mengumpul dan menganalis dapatan kajian seterusnya diterjemahkan dalam bentuk data.
e. Membuat report/ulasan berkaitan kajian
f. Persembahkan kajian dalam majlis formal atau digunakan untuk menyambung pengajian.
ii) Adakah (Penilaian Proses)
0 comments:
Post a Comment